Otázku veřejné dopravy považuje velké procento občanů za vážný problém života ve městě. V této věci nejde jen o počet spojů (kritická situace je hlavně v sobotu a ve volných dnech obecně), ale také o vzájemnou provázanost spojů a jednotlivých druhů dopravy.
Pro město a okolní obce ležící na pomezí jihlavského, brodského a žďárského okresu jsou z hlediska cestování významná především poslední dvě jmenovaná města a tamní železniční stanice ležící na hlavní trati mezi Prahou a Brnem. Přidat k nim můžeme ještě Přibyslav – zdejší nádraží je pro Polnou nejbližší stanicí kde zastavují i rychlíky. Bohužel současná situace je taková, že autobusy a vlaky si navzájem doslova ujíždějí před nosem. Pro představu uvádím několik příkladů.
Toto je jen několik názorných příkladů, jaká je současná situace. Věc se netýká jen nás „domorodců“, ale i případných návštěvníků města (zjednodušeně řečeno příroda a památky ve městě a okolí nám nejsou nic platné, když se do Polné lidé nedostanou). Jak je vidět, ve většině případů se jedná o minuty, které však dokážou cestování velmi zkomplikovat. Tento neutěšený stav je dlouhodobý a zatím se jím nikdo nezabýval (nebo zabýval, ale bez konkrétního výsledku). Když na sebe budou jednotlivé spoje lépe navazovat a lidé budou mít jistotu, že autobusy do Polné či z Polné budou moci použít, přispěje to i k většímu vytížení spojů. Zatím to vypadá tak, že na jedné straně jezdí poloprázdné autobusy (to je pro dopravce záminka k tomu, aby hrozili zrušením spojů nebo stupňovali své požadavky na finanční dotace od města) a na druhé straně musí lidi k vlaku nebo zpět jezdit auty. Nikdo asi nečeká, že vlaky jedoucí stovky kilometrů republikou, budou přizpůsobovat svůj jízdní řád místním autobusům na trati. Obráceně by to při dobré vůli neměl být problém. Proto chceme, pokud budeme mít příležitost, jednat s KrÚ – odbor dopravy a s jednotlivými dopravci o nápravě této situace.
Aleš Klusáček